Reflections on the autonomy of public schools

Authors

  • Miguel Ángel Sancho Gargallo

DOI:

https://doi.org/10.71296/raap.164

Keywords:

autonomy, decentralization, competence, legal personality, transference, accountability

Abstract

The question that arises is to what extent it is autonomy and, consequently, a certain diversity and pluralism among public schools. And it is necessary to analyse the legal nature of the public school, address the issue of defining the concept of autonomy and its reality in educational systems; and finally examine the regulation of autonomy in the Spanish legal system.

The study will highlight the limited scope of the claims of normative texts on autonomy, and the balance to be given to the consideration of the public as an area of neutrality but also space that reflects the plurality of our societies. In turn autonomy must come together with the principle of equality that guarantees free access to education and equal opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAGÓN REYES, M. (2013). «Las competencias del Estado y las Comunidades Autónomas sobre educación». Revista Española de Derecho Constitucional, núm. 98, pp. 191-199.

DE LA VALLINA VELARDE, J.L. (1964). Transferencias de funciones administrativas. Instituto de Estudios de Administración Local, Madrid, 189 pp.

EMBID IRUJO, A. (2001). La libertad de creación de centros de enseñanza y potestades administrativas de supervisión y control. Consejo General del Poder Judicial, Madrid, pp. 147-220.

ESTEVE PARDO, J. (2013). La nueva relación entre Estado y sociedad. Marcial Pons, Madrid, 205 pp.

GALLEGO ANABITARTE, A. (2001). Conceptos y principios fundamentales del derecho de organización. Marcial Pons, Madrid, 212 pp.

MARTÍN-RETORTILLO BAQUER, L. (2007). «Los padres tendrán derecho preferente a escoger el tipo de educación que habrá de darse a sus hijos». Anales de la Real Academia de Jurisprudencia y Legislación, núm. 37, pp. 267-355.

MARTÍNEZ LÓPEZ-MUÑIZ, J.L. (2007). «La educación escolar, servicio esencial: implicaciones jurídico-públicas», en Cuadernos de Derecho Judicial, Los derechos fundamentales en la educación. Madrid, pp. 17-78.

PARADA, R. (2010). Derecho Administrativo II. Marcial Pons, Madrid, 599 pp.

PRIETO ÁLVAREZ, Tomás. (2010). Libertad religiosa y espacios públicos. Civitas, Pamplona, 263 pp.

SÁNCHEZ MORÓN, M. (2012). Derecho Administrativo. Parte General. Tecnos, Madrid, 954 pp.

SANTAMARÍA PASTOR, J.A. (2009). Principios de Derecho Administrativo General. Iustel, Madrid, 742 pp.

EURYDICE. (2008). La autonomía escolar en Europa. Políticas y medidas. Ministerio de Educación, Política Social y Deporte, 63 pp.

OCDE. (2012). Education at a Glance. Disponible en: http://www.oecd.org/edu/EAG%202012_e-book_EN_200912.pdf. DOI: https://doi.org/10.1787/eag-2012-en

Published

2016-12-31

How to Cite

Sancho Gargallo, M. Ángel. (2016). Reflections on the autonomy of public schools. Revista Aragonesa De Administración Pública, (47-48), 276–294. https://doi.org/10.71296/raap.164

Issue

Section

Debates